Geschenk

Relatiegeschenken: De persoonlijke aandacht die jouw klanten verdienen

Heb je een eigen zaak, ben je Marcom manager, of werk je überhaupt bij een bedrijf? Dan weet jij het vast nog. Vroegâh was alles beter. Vroegâh vertelde je gewoon waarom jouw product de beste was. En hoe harder je riep hoe meer je verkocht. Tegenwoordig werkt het toch allemaal wat anders. Mede door de opkomst van het internet is het voor consumenten veel gemakkelijker om producten en prijzen te vergelijken. Een bedrijf kan dus wel roepen dat hun product de beste is, of dat ze de goedkoopste zijn, maar mensen gaan toch online onderzoek doen. Is het bij de concurrent goedkoper? Dan kopen ze daar wel. Tegenwoordig is het daarom belangrijker dan ooit om een goede relatie met je klant op te bouwen. Er voor zorgen dat je een hogere gunfactor hebt dan je concurrenten. Dat voorkomt het online gaan “shoppen” van consumenten. Waardoor ze eerder zullen kiezen voor jouw bedrijf, jouw merk. Hoe je dat doet? Geef ze regelmatig de extra aandacht die ze verdienen. Kom eens met een verassing. Kom eens met een relatiegeschenk!

Relatiegeschenken worden veel gegeven tijdens de feestdagen. Dat is echt een moment om groots uit te pakken: bedrijven sturen elkaar van alles en nog wat. Van een van onze eigen leveranciers ontvangen wij ieder jaar een supergrote roze zalm. Iedereen die hier werkt kent deze leverancier. Want over die verse grote roze vis die we ieder jaar ontvangen wordt regelmatig gesproken. En heeft het effect? Nou, wanneer wij op zoek zijn naar een nieuw product zullen we gegarandeerd aan ze denken. “Top of mind” noemen we het wanneer zij de eerste zijn die in ons opkomen. Echt belangrijk dus!

Nou raden we natuurlijk niet iedereen aan om direct bij de visboer langs te gaan, maar wel om eens te bedenken wat jouw bedrijf precies doet om haar klanten te verrassen. En we hebben het natuurlijk over positief verrassen, eens in de zoveel tijd een project te laat opleveren telt niet mee! 😉

Als we echt willen leren over het gebruik van relatiegeschenken is het de moeite waard de Amerikaanse zakenwereld eens te bestuderen. Stuur je daar met kerst geen relatiegeschenk of aandenken, dan kan het maar zo zijn dat jouw bedrijf in het nieuwe jaar vervangen wordt voor een ander. Nou zo heb ik het in ieder geval van horen zeggen door minstens 3 Amerikaanse kennissen. Een geschenk sturen is daar belangrijk, precies om de bovenstaande reden: laten weten dat je aan je klant denkt, zonder dat ze iets van je gevraagd hebben.

Nu ben je misschien wel overtuigd van het versturen van relatiegeschenken, maar wat kun je sturen? Of moet je het persoonlijk langsbrengen? Dat laatste is zeker niet perse nodig. Sterker nog, op deze manier vraag je onnodig kostbare tijd van je klanten. Om indruk te maken op je klanten werkt iets persoonlijks het beste. Bijvoorbeeld iets dat jullie relatie omschrijft, een product dat jullie industrie of bedrijfstak representeert. Een tweede optie is om “gewoon iets leuks” uit te kiezen, bijvoorbeeld een goed gevulde snoeppot en een persoonlijke boodschap op een flyer te laten bijvoegen. Bijvoorbeeld een gepersonaliseerde kaart waarop jullie behaalde doelen worden besproken, en wat je hoopt volgend jaar te doen.

Verstandig is het ook om de relatiegeschenken te laten bedrukken met het logo van jouw bedrijf. Zo maak je het de ontvanger niet alleen gemakkelijk om te onthouden van wie het cadeau ook alweer kwam, maar je maakt het ook meteen persoonlijk.

Voor wie nog inspiratie wilt opdoen heb ik nog een aantal voorbeelden van succesvolle relatiegeschenken. Heb jij bijvoorbeeld een tech-bedrijf? Denk dan aan een bedrukte powerbank, een full-colour bedrukte usbstick op creditcardformaat, een VR bril of zelfs een op afstand bestuurbare mini-drone. Zit je in de automotive? Denk dan eens na over een bedrukte bandenpomp, dashcam, gereedschapssetje of kofferbak organizer. In de zorg en het onderwijs worden vaak luxe-waterflessen (zoals Doppers), knuffels of tassen weggegeven.

Als laatste willen we nog zeggen dat het slim is om na te denken over het budget: Goedkoper is niet altijd beter, denk vooral aan hoe jij wil dat je klanten je zien. Is je cadeau te goedkoop, dan kom je zelf ook goedkoop over. Geef je iets dat te duur is, dan voelt het voor je klant misschien als een sigaar uit eigen doos. Houd er tenslotte rekening mee dat een nieuwe klant binnenhalen, áltijd vele malen duurder is dan een bestaande klant behouden. Zie een relatiegeschenk dus ook als een investering in jezelf!

Kortom, bij het aanschaffen van een goed relatiegeschenk moet er niet alleen gelet worden op de prijs. Het belangrijkste is om te kiezen voor iets persoonlijks. Zorg voor een bijgevoegde flyer, of laat de geschenken bedrukken. Op deze manier zorg je voor een onuitwisbare herinnering bij jou klant en bouw je een sterke relatie op, op naar een samenwerking die nog vele jaren duurt!

Scherp geprijsde relatiegeschenken bestellen? Al 20 jaar bestellen particulieren en bedrijven relatiegeschenken van Budgetgift.nl