Tips

De 3 grootste fouten als je een e-bike koopt

Een e bike kopen kan je leven veranderen. Maar het kan ook een grote miskoop zijn, als hij niet bij jouw wensen past. 

Succesverhalen en miskopen

Vaak hoor je positieve verhalen wanneer mensen een e bike besluiten te kopen. Zo heb ik mensen gezien die 20 kilo zijn afgevallen, medicatie hebben kunnen minderen en zich tien jaar jonger voelden. Met name ouderen blijken profijt te hebben van de elektrische fiets. Maar een fiets kan bij iedere leeftijd goed aansluiten, mits je de goede fiets koopt.

Ik heb namelijk ook mensen de verkeerde fiets zien kopen. Een fiets die het niet aankan om heuvels op te fietsen, batterijen die halverwege de lange fietstocht op raken of een fiets die na een paar maanden van ellende al uit elkaar viel.

Er zijn honderden soorten fietsen op de elektrische fietsen markt. En ze zijn lang niet allemaal het zelfde. Deze korte blog vertelt welke drie fouten je niet moet maken.

1. Vertrouw niet blindelings op de fabrikant

In tegenstelling tot auto's, is er geen bepaalde standaard aan elektrische fietsen waar een fiets aan moet voldoen. De eigenschappen van iedere fiets, of kilometerstand, zijn dus enkel beweringen van de fabrikant. Het bereik van een e bike wordt dus nog al wel eens overdreven. Je gewicht, het terrein waar je op fiets en jouw snelheid hebben allemaal invloed op de afstand die een elektrische fiets af kan leggen. De beste manier om e bikes te vergelijken is dus door de energie van de batterij in Kilowatt-uur te vergelijken.

2. Koop geen 'hub motor' fiets als je bergen wil beklimmen

Er zijn twee soorten elektrische fietsen. De zogenaamde hub motor aandrijving en de mid drive motor aandrijving. De aandrijving van een hub motor werkt goed op een vlakke ondergrond, maar niet als je efficient een berg op wil fietsen. Mid drive systemen zijn hier beter in omdat de tandwielen van de fiets parallel werken met de motor. Een hub motor is als een fiets zonder versnellingen, en werk thet beste op één constante snelheid.

3. Snap je batterij

Haal je basis natuurkunde maar weer even op. Een batterij is zoals benzine in je auto. Het bereik van de fiets wordt bepaald door de grootte van de batterij uitgedrukt in Watt-uur (Wh). Een batterij wordt beschreven in zowel Voltage (V) als Ampere-uur (Ah). De meeste batterijen zijn of 36 of 48 Volt en tussen de 8 en 30 Ampere-uur. Watt-uur is Voltage * Ampere-uur. Als je een fiets hebt van 36 V en 10 Ah, heeft de batterij 360Wh aan energie. Dat betekent als je motor 360W is, hij een uur zal werken. Meer Wh betekent dus een langere afstand, net als een grotere benzinetank in je auto.